Fogkímélő ételek, italok

 

Fogaink a szájban zajló folyamatok főszereplői, nem mindegy tehát, hogy milyen hatásoknak tesszük ki őket. A legtöbben úgy vannak vele, hogy fogaik csupán akkor károsodnak, ha túl sok édességet esznek, vagy ritkán mossák fogaikat. Pedig tudományosan bizonyított, hogy életmódunk, táplálkozási szokásaink is nagyban befolyásolják fogaink állapotát.

Köztudott, hogy a savas környezet nem tesz túl jót a fogaknak, ugyanis pH 5,7 alatt a fogzománc sérülékenyebb lesz. Így a gyümölcsök, bár magas rost-, vitamin-, ásványi anyagtartalmuk miatt az étrend fontos részét képezik, a fogakra nézve sajnos (különösen a citrusfélék, szénsavas italok, savanyúságok) korántsem ennyire kedvezőek, mivel savtartalmuk szerepet játszhat azok romlásában.

Jó hír, hogy rengeteg olyan étel és ital is létezik, amelyekkel megelőzhetjük a fogszuvasodást, illetve akadnak praktikák, amelyekkel fenntarthatjuk fogaink egészségét:

1.Elsősorban azok az ételek és italok tesznek nagy kárt a fogainkban, amelyeket sokáig „tartunk” a szánkban-hosszú időn keresztül szürcsöljük, majszoljuk.

2.Fontos, hogy legfeljebb napi 6 alkalommal fogyasszunk szénhidrátot tartalmazó ételeket, italokat.

3.Sokat segíthet, ha az étkezések után vízzel kiöblögetjük a szánkat, vagy egyszerűen iszunk egy pohár vizet-így eltávolítjuk a fogak közül az étel-italmaradékokat.

4.Ahhoz, hogy a nyál kifejthesse tisztító hatását a szájban, legalább két órát hagyjunk az étel-és italfogyasztások között.

5.Tea és tenger halak: fluoridban gazdagok, persze sok élelmiszerben megtalálhatóak, nem csupán a fogkrémünkben!

6.Vannak olyan élelmiszerek, amelyek kalcium-, foszfor-, és tejfehérje tartalmuknál fogva csökkentik a fogak ásványianyag-veszteségét, tehát segítenek a fogszuvasodás megelőzésében. Így a kemény sajtok, amelyek ráadásul fokozzák a nyálelválasztást, vagy a tej, amely tele van fogvédő ásványi anyaggal.

7.Rágjunk cukormentes rágógumit-az édes íz és a rágás szintén fokozzák a nyálelválasztást

8.A leveles zöldségek és más magas rosttartalmú ételek csodát tehetnek a fogakkal, mert ha ezeket fogyasztjuk, nagyon sokat kell rágnunk. 

9.Az eper, almasavat tartalmaz, ami egy természetes zománcvédő és fogerősítő. Fogfehérítőnek sem utolsó: törjünk össze egy epret, keverjük össze szódabikarbónával, majd egy puha fogkefével vigyük fel a fogakra. Öt perc múlva öblítsük le és fogaink szemmel láthatóan fehérebbek lesznek